اعجاز خوراکی ها

بخوانید و شکر نعمت بجای آورید...

سیب‌زمینی؛ سوغات سرجان ملکم خان از فرنگ!

خواص‌خوراکی‌ها- همشهری امارات: فکر می‌کردید «سیب‌زمینی» آنقدر مهم باشد که سازمان ملل سال 2008 میلادی را سال بین‌المللی سیب‌زمینی نامیده باشد؟!

 بله! درست خواندید: سازمان ملل متحد سال 2008 میلادی را به منظور تلاش برای کمک به افزایش تولید سیب‌زمینی در کشورهای جهان و گنجاندن این محصول در سبد غذایی قشرهای مختلف مردم به ویژه قشرهای فقیر،‌ سال بین‌المللی سیب‌زمینی اعلام کرده است.

هدف از این طرح افزایش سطح آگاهی کشورهای جهان درباره قابلیت‌های بالقوه این محصول در پرکردن سبد غذایی مردم فقیر دنیا، با توجه به افزایش قیمت برنج در بازارهای جهانی اعلام شده است.

براساس آمار و ارقام سازمان ملل متحد در سال 2006 میلادی مردم کشورهای اروپایی، روسیه و آمریکای شمالی حدود 325 میلیون تن از تولید سالانه سیب‌زمینی جهان را مصرف کرده‌اند و این در حالی است که چین، هند و روسیه حدود 40‌درصد از محصول سیب‌زمینی جهان را تولید می‌کنند.

به عقیده کارشناسان، سیب‌زمینی با میانگین قیمت 15 سنت در هر کیلوگرم، در مقایسه با گندم که هر کیلو 40 سنت به فروش می‌رسد، محصولی به مراتب ارزانتر و قابل دسترس‌تر برای عموم مردم است.

در پی اعلام سال 2008 به عنوان سال سیب‌زمینی در جای‌جای دنیا برنامه‌هایی به این منظور تدارک دیده شده و جالب است بدانید که 4 تا 11 اکتبر 2008 در اسپانیا به نام هفته سیب‌زمینی نامگذاری گردیده و در نقاط مختلف جهان هم کنفرانس‌ها و نمایشگاه‌های مختلفی در سال 2008 در این زمینه برگزار می‌شوند.

احتمالا با همین چند سطر به اهمیت «‌سیب‌زمینی‌» پی برده‌اید! حالا شاید دوست داشته باشید که داستان سیب‌زمینی را از زبان ما بشنوید:در میان هزاران نوع میوه و سبزى و گیاه موجود، سیب‌زمینی جایگاه ویژه‌ای دارد. با یک جست‌وجوی مختصر اینترنتی می‌توان دریافت که این گیاه در سراسر جهان چقدر طرفدار دارد و چه تعداد باشگاه‌های دوستداران سیب‌زمینی در کشورهای مختلف به تبلیغ سیب‌زمینی و تشویق مردم به استفاده آن می‌کوشند.

سیب‌زمینی گیاه سخت‌جانی است که تقریبا در هر نوع ارتفاعی از سطح آب می‌روید، ریشه‌های آن در زمین خشک و بایر هم قادر به دویدن است و در سرمای شمال و رطوبت جنگل‌های خیس هم دوام می‌آورد.

هر دانه آن به حدی از ویتامین و مواد معدنی و پروتئین و کالری و سلولوز سرشار است که مایحتاج روزانه بدن را تامین می‌کند و یک فرد سالم بزرگسال می‌تواند صرفا با خوردن سیب‌زمینی برای مدت درازی زنده بماند.

سیب‌زمینی، ضامن زندگی
اخیرا درباره تاریخ سیب‌زمینی در بریتانیا کتابی چاپ شده با نام «خوردنی دلپذیر: سیب‌زمینى در تاریخ جهان» به قلم جان ریدر که ممکن است خیلی‌ها آن را ندیده باشند. اما مرور کوتاه این کتاب حقایق جالبی را درباره سیب‌زمینى آشکار می‌کند و خود به خود این پرسش در ذهن‌ها بروز می‌کند که چگونه گذشتگان ما بدون این گیاه حیاتی دوام آورده بودند.

کتاب جدید هم در مورد چگونگی پیدایش سیب‌زمینى روی سفره‌های ما همه معما‌ها را نگشوده، اما بر پایه داده‌های مختلف، تاریخ پیدایش آن را به هشت هزار سال پیش کشانده است.در آن دوران کهن انسان‌های عصر حجر در کوهستان Aand برای نخستین بار سیب‌زمینی خودرو را کشف کرده بودند که در آغاز سمی‌بوده است. اما با درآمیختن و پیوند زدن آن با گونه‌های دیگر گیاهان، سیب‌زمینى را برای استعمال غذایی مناسب‌تر کرده‌‌اند.

جالب اینجاست که فرنگی‌ها در اواخر سده ١٥ میلادی از طریق کریستف کلمب نخست با سیب‌زمینى شیرین آشنا شدند. 40 سال بعد از آن «فرانسیسکو پیزارو» یکی از فاتحان اسپانیایی آمریکا در فرهنگ مردم بومی‌ آن سرزمین‌ها با خوردنی خوشمزه‌ای برخورد که بعدا آن با نام «پاتاتا» وارد اروپا شد.

طی سده بعدی سیب‌زمینی مزارع وسیعی را در هلند به خود اختصاص داد. اما آشنایی فرانسوی‌ها با سیب‌زمینی توسط آنتوآن پارمنتیر صورت گرفت که طی مدت محکومیتش در زندان پروسی‌ها در زمان جنگ هفت‌ساله، برای سه سال تمام صرفا سیب‌زمینی خورد و زنده ماند.

وی سال ١٧٨٥ پس از آزادی از زندان سیب‌زمینى را به درباریان پاریس معرفی کرد. گیاه تازه مورد پسند شاه واقع شد و او به پارمنتیر گفت: «روزی فرانسه به‌خاطر یافتن نان برای فقرا از تو سپاسگزار خواهد شد.» گیاه جدید در فرانسه «پوم دو تر» نام گرفت و برگردان تحت‌اللفظی آن به فارسی «سیب‌زمینی» شد.

هزاران خانواده‌ بینوا در فرانسه و فراتر از آن زندگی خود را مدیون آورندگان سیب‌زمینی بودند. جمعیت اروپا پس از کشف سیب‌زمینی یک‌باره افزایش یافت. مزرعه‌ای که قبلا تنها یک نفر را تغذیه می‌کرد، اکنون وسیله زنده ماندن چهار خانواده شده بود.

جان ریدر در کتاب خود با تحقیق و تفحص در این زمینه تلاش کرده ثابت کند که حتی انقلاب صنعتی اروپا به نحوی از سیب‌زمینی نیرو گرفته است. جان ریدر معتقد است که بدون سیب‌زمینی بسیاری از ما امروز در قید حیات نبودیم و بدون سیب‌زمینی نیز قرار نیست جلو برویم.

سیب‌زمینی که ما غالبا از آن یک تصور واحد داریم، حدود پنج هزار نوع دارد و تنها در پرو، خاستگاه این گیاه، سه هزار نوع آن با شکل‌ها و رنگ‌های گوناگون پرورده می‌شود.

ورود سیب زمینی به ایران
براساس آمار و اسناد قدیمی ‌تاریخ ورود این گیاه به ایران به عهد قاجاریه می‌رسد. برتهولد لاوفر، مردم‌شناس آمریکایی می‌نویسد که سر جان ملکم، فرستاده دولت انگلیس، در اواسط پادشاهى فتحعلى‌شاه قاجار، نخستین نفری بود که سیب‌زمینی را به دربار ایران معرفی کرد.

از این رو در آغاز به سیب‌زمینی «آلو ملکم» می‌گفتند و اکنون هم در بعضی شهرهای ایران سیب‌زمینی را بنام آلو می‌شناسند. واژه «سیب‌زمینی» بعد‌ها بین مردم رواج پیدا کرد، اما در افغانستان به آن «کچالو» می‌گویند که احتمالا ترکیبی است از دو واژه «کچه» به معنی کال و ناپخته و «آلو». در واقع، تاکید بر روی خام بودن سیب‌زمینى بی‌جهت نیست.

چون مثلا هویج را می‌توان هم خام و هم پخته خورد. اما سیب‌زمینى را قبل از تناول حتما باید پخت، تا سم ترکیب آن زدوده شود.شایع‌ترین ترکیبات سمی‌سیب‌زمینی با نام‌های «سولانین» و «کاکونین» شناخته می‌شوند که معمولا تحت دمای ١٧٠ درجه سانتی‌گراد از بین می‌روند. اگر این مواد زهرآگین در ترکیب سیب‌زمینی باقی بماند، خوردن آن باعث سردرد، اسهال و چنگه یا انقباض ماهیچه‌ها می‌شود.

آشنایی با خواص زردآلو

خواص‌خوراکی‌ها- زردآلو یکی از خوشمزه‌ترین میوه‌های فصل تابستان است که معمولا 2 یا 3 نوع آن در بازار یافت می‌شود

یکی از انواع آن‌ شکر پاره است که همان طور که از نامش پیداست، طعمی بسیار شیرین دارد. نوع دیگر آن قیسی است که به اندازه بقیه انواع زردآلو فراوانی ندارد ولی خشک شده آن به راحتی می‌توان یافت. به طور کلی زردآلوی خشک شده - یا همان برگه زردآلو - یکی از خوش‌ طعم‌ترین اجزای آجیل شیرین است.

خواص غذایی

زردآلو دارای طبیعتی سرد و تر است که البته نوع شیرین آن خاصیت گرم‌تری دارد. این میوه مقوی و لذیذ سرشار از ویتامین‌های A، C و گروهاست و مواد معدنی مختلفی شامل کلسیم، منیزیم، فسفر، پتاسیم، گوگرد، سدیم و مقدار کمی مس، آهن و روی نیز دارد. زردآلو و به‌خصوص برگه خشک شده آن
(
به صورت خیس خورده) ملین است. مغز شیرین هسته زردآلو نیز مقوی و مغذی است و طبیعتی گرم وخشک دارد؛ در ضمن مواد پروتیینی، چربی، قند، ویتامین A و آنزیم‌های مختلفی نیز در آن وجود دارد.نکته: زردآلو را بدون هسته و در سایه خشک کنید. زردآلوهایی که با دود گوگرد خشک می‌شوند، اگرچه رنگ زیباتری دارند ولی مضر هستند.

  خواص درمانی

- زردآلود به علت دارا بودن ویتامین‌ B برای درمان بیماری‌های عصبی، روحی و روانی، خستگی، بی‌خوابی و فراموشی مفید است.
-
زردآلو خاصیت آرام‌بخشی و نشاط‌آوری  دارد؛ در ضمن خوردن آن به آنهایی که ناراحتی‌های قلبی دارند نیز توصیه می‌شود.
-
این میوه عطش را از بین می‌برد و دفع کننده صفرا، اسید معده و پاک‌کننده خون و همچنین تنظیم‌کننده فشار خون است.
-
به خاطر وجود آهن در زردآلو، مصرفش برای درمان کم خونی نیز توصیه می‌شود.
-
شما می‌توانید التهاب معده‌تان را با خوردن زردآلو کاهش دهید؛ البته توجه داشته باشید که زردآلو میوه‌ای نفخ‌آور است و از طرف دیگر خوردن مغز هسته آن، نفخ‌ را از بین می‌برد؛ پس میوه را همراه با مغز هسته‌اش بخورید.
-
به آن دسته از افرادی که در معده‌شان احساس سوزش می‌کنند یا  از ناراحتی‌های کبدی در رنج هستند توصیه می‌شود که زردآلو نخورند.
-
مصرف مغز هسته زردآلو به‌عنوان داروی سینه‌درد، سرماخوردگی و نیز برای تقویت عمومی بدن و همچنین افزایش  نیروی جنسی توصیه می‌شود

آشنایی با خواص انگور

خواص‌خوراکی‌ها- با نزدیک شدن به فصل تابستان، انگور روی پیشخوان میوه‌فروشی‌ها اضافه شده تا جمع میوه‌های تابستانی حسابی جمع شود.

البته اعضای خانواده انگور هم بسیار مفید هستند. برای مثال برگ مو برای دلمه‌های خوشمزه استفاده می‌شود و هسته انگور برای تولید روغنی به کار می‌رود که اخیراً بسیار معروف شده است.

اما دانه‌های سبز یا قرمز انگور خاصیت‌های جادویی دارند و در درمان بسیاری از بیماری‌ها تاثیرگذارند.

به گفته پزشکان، انگور سربازی است که به جنگ بیماری های قلبی می‌رود و ضمن افزایش انعطاف و سلامت ماهیچه‌های قلب، به کاهش کلسترول و فشار خون کمک می‌کند.

گفتنی است که این میوه در مورد حفظ سلامتی قلب زنان بهتر از مردان عمل می کند و به همین دلیل مصرف آن به طور ویژه برای زنان توصیه می‌شود.

انگور از آن دسته میوه‌هایی است که مقادیر قابل توجهی آنتی‌اکسیدانت در خود گنجانده و یک ضد سرطان قوی به شمار می‌آید. گفتنی است  دانشمندان اخیرا به این نتیجه رسیده‌اند که انگور از ابتلا به آلزایمر جلوگیری می‌کند.

علاوه بر این یک خبر خوش دیگر هم برای طرفداران انگور وجود دارد و آن خاصیت ضد پیری این میوه است که پس از تحقیقات متعدد به اثبات رسیده است. انگور از پیر شدن سلول‌ها جلوگیری می‌کند.

توجه داشته باشید که آب انگور هم به اندازه خود آن و حتی بیشتر از آن برای سلامتی بدن مفید است و پزشکان علاوه بر نوشیدن آب انگور،  خوردن میوه آن راهم تاکید می‌کنند.

سالادی پر از میوه‌های متنوع

خواص‌خوراکی‌ها- مریم رشدی:بیشتر خانم‌های کدبانو معتقدند اردیبهشت‌ماه زمان مناسبی برای مهمان‌داری نیست زیرا میوه‌ها تنوع کمتری دارند

  و همچنین نوبرانه‌های بهاری هنوز با قیمت‌های گزاف در بازار عرضه می‌شوند ولی ما برای این روزها هم پیشنهاد متفاوتی داریم. در یخچال بیشتر ما هنوز مقداری از میوه‌های زمستانی مانند کیوی و پرتقال که یک‌ماه پیش خریده‌ایم، پیدا می‌شود، اگرچه پوست آنها پژمرده شده است و به همان صورت قابل استفاده نیستند ولی خود میوه‌ها هنوز سالم هستند.

بنابراین اگر قرار است یکی از این روزها مهمان داشته باشید، از آنها به جای سبدی پر از میوه با سالادی پر از میوه‌های متنوع پذیرایی کنید.

مطمئن باشید برای آنها نیز دلچسب‌تر خواهد بود. البته به میوه‌های داخل یخچال، میوه‌هایی مانند سیب، موز و آناناس – در بیشتر فصول یافت می‌شوند – را نیز اضافه کنید؛ همچنین از میان میوه‌های بهاری از توت‌فرنگی‌ غافل نشوید زیرا طعم این سالاد را بسیار لذیذتر خواهد کرد.

  مواد لازم برای 4 تا 6 نفر:

- پرتقال، 2 عدد
-
کیوی، 3 عدد
-
موز، 3 عدد
-
آناناس تازه یا کنسروی، 300 گرم
-
توت‌فرنگی، 500 گرم
-
سیب، یک عدد
-
آب لیموترش، 2 قاشق سوپ‌خوری
-
آب پرتقال، یک عدد
-
برگ نعنا، 6 عدد

  طرز تهیه:

1 - ابتدا میوه‌ها را خوب بشویید و هر کدام از آنها را - در صورت داشتن پوستپوست کنده، سپس خرد کنید. البته شیوه خرد کردن هر کدام متفاوت است؛ برای نمونه میوه‌هایی با بافت ظریف و لطیف مانند کیوی، توت‌فرنگی و موز را به صورت حلقه‌حلقه و میوه‌های سخت‌تر را به صورت ریز یا حتی نگینی خرد کنید.

2 - برگ‌های نعنا را بشویید و با چاقوی درشت خرد کنید. پره‌های پرتقال‌ها را نیز از هم جداکرده، پوست هر کدام را بکنید.

3 - حالا کاسه‌ بزرگی آماده کرده، تمام میوه‌های خرد‌شده را داخل کاسه بریزید، سپس برگ نعنای خرد شده را همراه آب‌پرتقال و آب لیموترش روی مواد بریزید و با هم مخلوط کنید.

4 - این سالاد را به مدت یک ساعت داخل یخچال قرار دهید تا جا بیفتد، سپس سرو کنید. این سالاد همراه با بستنی وانیلی به عنوان دسری خوشمزه برای عصر یک روز بهاری هم لذت‌بخش است.

آشنایی با خواص آلبالو

خواص‌خوراکی‌ها- آلبالو یا به قول فرنگی‌ها همان گیلاس ترش (sour Cherry) از میوه‌های فصل تابستان است

که هم به صورت خام به عنوان میوه، مورد استفاده قرار می‌گیرد و هم از آن در غذاها، دسرها و شیرینی‌های مختلف فصل استفاده می‌کنند. البته از مربا و شربت خوشمزه آن نیز نمی‌توان به‌راحتی گذشت؛ به خصوص اینکه شربت آلبالو خاصیت عطش‌زدایی نیز دارد. درضمن، بعضی‌ها برای رفع تشنگی، آب آلبالو را به شربت آن ترجیح می‌دهند. از طرف دیگر، این میوه طبیعتی سرد دارد؛ بنابراین خوردن آن به افراد گرم‌مزاج توصیه می‌شود. به‌طورکلی آلبالو، سرشار از ویتامین‌ها و املاح معدنی گوناگونی به خصوص ویتامین C و مقداری سدیم، منیزیم، پتاسیم، مس و روی است.

خواص درمانی:

- آلبالو باعث کاهش فشار خون می‌شود، بنابراین مصرف آن برای افرادی که دارای فشارخون بالایی هستند مفید است؛ علاوه بر این، غلظت خون را کم  می کند و برای رفع مشکل کم‌خونی توصیه می‌شود.

- آلبالو خاصیت صفرابری دارد و به دفع سنگ کلیه و کیسه صفرا کمک می‌کند. البته می‌گویند اگر آب یا مربای آلبالو  با کمی رازیانه مخلوط شود، برای دفع سنگ مثانه و رفع‌سوزش مجاری ادرار  مفید است.

- این میوه، نیروبخش بوده است و اثر ضدعفونی‌کننده بر روده‌ها دارد و در ضمن ورم معده را نیز کم می‌کند.
-
آلبالو به طور کلی برای درمان رماتیسم، تصلب شرایین، ‌نقرس و پیوره دندان مفید است.
-
با توجه به اینکه آلبالو قندخون را  کاهش می‌دهد، دیابتی‌ها می‌توانند آن  را باخیال راحت مصرف کنند.
-
این میوه ادرارآور بوده ، برای رفع ورم کلیه مفید است.
-
چاق‌ها نیز می‌توانند با خوردن آلبالو خودشان را لاغر کنند. علاوه بر این، آلبالو چربی خون را نیز پایین می‌آورد.    

انرژی

پروتیین

قند

کلسیم

فسفر

آهن

ویتا مینC

ویتامین A

6/8کیلو کالری

85/.گرم

16گرم

50میلی گرم

20میلی گرم

یک میلی گرم

5میلی گرم

IU400

آشنایی با خواص توت‌ فرنگی

خواص‌خوراکی‌ها- یکی از خوشمزه‌ترین خوردنی‌های این فصل که اکنون به لطف کاشت گلخانه‌ای در طول سال قابل دسترسی است - البته با قیمت گران-  توت‌فرنگی است.

تقریبا همه مردم به جز آنهایی که به توت فرنگی آلرژی دارند، این میوه خوش‌طعم و زیبا را که از خانواده رز است، دوست دارند.

اما تنها ظاهر فانتزی توت فرنگی نیست که آن را به میوه‌ای مشهور تبدیل کرده  بلکه خواص جادویی آن در مقایسه با دیگر میوه‌ها، توجه پزشکان را جلب کرده است.

به گفته متخصصان تغذیه، توت فرنگی خاصیت ضد سرطانی قوی‌ای دارد و از ساختار سلول‌ها محافظت می‌کند.

همچنین تحقیقات نشان می‌دهد که این میوه خوشرنگ، عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد و روند زوال سلول‌های آن را به تاخیر می‌اندازد.

علاوه بر این میزان کالری موجود در توت‌فرنگی بسیار پایین و سطح ویتامین‌ها و املاح آن بسیار بالا ست و به همین دلیل یک پای ثابت رژیم‌های غذایی است.

توت فرنگی منبع بسیار غنی ویتامینC و فیبر است و  سطح کلسترول بد خون را پایین می‌آورد.

پزشکان می‌گویند یک فنجان از این میوه بدون چربی و کلسترول، 50 کالری، 5/11گرم کربوهیدرات، 4 گرم فیبر و 45 میلی گرم پتاسیم دارد.

آشنایی با خواص تمشک

خواص‌خوراکی‌ها- خوش شانسی و بدشانسی هم در مورد میوه‌ها‌ صدق می‌کند. برخی میوه‌های خوش شانس مانند سیب هر روز در صدر اخبار قرار دارند

و پزشکان مردم را به خوردن آن تشویق می‌کنند اما در مقابل برخی از میوه‌ها به اصطلاح روی بورس نیستند و با وجود خاصیت‌های فراوانشان، کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند.

از جمله میوه‌هایی که در حق آن ظلم شده، می‌توان به تمشک اشاره کرد.

گفتنی است که تمشک مانند دیگر میوه‌هایی که در خانواده توت‌ها طبقه‌بندی می‌شوند، یک آنتی اکسیدانت قوی است و خاصیت ضد سرطانی دارد. یک فنجان تمشک، 14میلی‌گرم ویتامینC و 8/0 میلی‌گرم ویتامینE دارد.

علاوه بر این تحقیقات نشان می‌دهد خوردن تمشک به جلوگیری از روند پیر شدن سلول ها کمک می‌کند و عملکرد بدن و مغز را بهبود می‌بخشد.

هر چند فروش تمشک در میوه‌فروشی‌ها محدود است اما اگر سری به جنگل‌های شمال زدید می‌توانید این میوه خوشمزه را پیدا کنید و پیری  خود را به تاخیر بیندازید.

معجزه عسل و دارچین

عمومی- همه ما در مورد خواص عسل و دارچین و تاثیر معجزه‌ آسای آنها بر درمان بیماری‌ها، اطلاعاتی داریم اما شاید تا کنون کمتر کسی به ترکیب این ۲ اکسیر جادویی با یکدیگر برای درمان بیماری‌ها توجه کرده باشد.

برای مثال ترکیب عسل و دارچین با یکدیگر و مالیدن آن روی محل دندان درد یا درد‌های آرتروزی،  تا حدود زیادی درد را کاهش می‌دهد.  معجون عسل و دارچین و روغن زیتون هم به جنگ ریزش مو می‌رود.

گاز معده هم با خوردن ترکیب عسل و دارچین درمان می‌شود. تحقیقات نشان می‌‌دهد که افزودن عسل و دارچین به چای ، ظرف مدت ۲ ساعت، سطح کلسترول خون را تا10 درصد کاهش می‌دهد.

اگر هم سرما خوردید تا ۳ روز، روزی ۳ بار ترکیب عسل و دارچین نوش‌جان کنید تا سرفه ها قطع شده و سینوس‌ها تمیز شوند. همچنین اگر به دنبال کاهش وزن هستید صبح‌ ناشتا یک فنجان مخلوط آب جوشیده، عسل و دارچین میل کنید.

به گفته پزشکان، عسل و دارچین سیستم دفاعی بدن را تقویت می‌کند و ضعف را از بین می‌برد. همچنین این اکسیر، پوست را جوان و شفاف می‌کند و روند پیر شدن سلول‌ها را به تاخیر می‌اندازد.

آشنایی با خواص موز

خواص‌خوراکی‌ها- موز از آن دسته میوه‌هایی است که مصرف آن برای همه افراد از پیر و جوان گرفته تا ورزشکار، توصیه می‌شود.

این میوه غنی از انرژی، منبع سرشاری از پتاسیم است. این ماده معدنی به حفظ تعادل فشار خون و عملکرد قلب کمک شایانی می‌کند.

پزشکان می‌گویند، یک موز متوسط 467 میلی‌گرم پتاسیم و تنها یک میلی‌گرم سدیم دارد و به همین دلیل خوردن روزانه یک موز، از بالا رفتن فشار خون جلوگیری می‌کند.

از سوی دیگر میزان فیبر موجود در موز بسیار قابل توجه است و این در حالی است که تحقیقات نشان می‌دهد خوردن میوه‌های غنی از فیبر از ابتلا به بیماری های قلبی جلوگیری می‌کند.

اخیرا نیز یک نظریه جدید مطرح شده وآن این است که می توان با خوردن موز،استخوان‌سازی کرد. به گفته محققان، خوردن موز به جذب کلسیم در بدن کمک می کند و به همین دلیل سلامت استخوان‌ها را تضمین کرده و از افت کلسیم در آنها جلوگیری می‌کند.

تاثیر موز در درمان زخم معده هم از مدت‌ها پیش به اثبات رسیده است. ترکیب ساده شیر و موز، اکسیری جادویی برای مرهم نهادن بر زخم معده و ترشح بیش از حد اسید معده است. علاوه بر این اگر به سلامتی چشمانتان می‌اندیشید از خوردن موز غافل نشوید.

آشنایی با خواص کاهو

خواص‌خوراکی‌ها- کاهو یکی از پرمصرف‌ترین سبزیجات دنیاست که تاریخ کهنی دارد.

 این سبزی انواع مختلفی دارد ولی رایج‌ترین آنها کاهوی معمولی ایرانی و کاهوی پیچ است که کاهوی ایرانی از ارزش غذایی بیشتری برخوردار است.

کاهو طبیعتی سرد و مرطوب دارد. برخلاف تصور عام، پرخاصیت‌ترین قسمت کاهو، برگ‌های خارجی آن است که سبز تیره‌تر بوده و به لحاظ کلروفیل غنی‌تر است. اگرچه کاربرد کاهو معمولا به‌صورت خام و در انواع سالادهاست ولی برای ته‌دیگ و به‌ندرت در بعضی از خوراک‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته پخته آن مصارف درمانی نیز دارد

 ارزش غذایی

کاهو سرشار از بتاکاروتن، اسیدفولیک، ویتامین C، مقدار کمی ویتامین‌های B1، B2، B3 و B5، ویتامین E، کلسیم، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، آهن، مس و روی است.

  خواص درمانی

- کاهو یک مسکن و آرام‌بخش طبیعی است و به‌خاطر اینکه دارای مقدار کمی از ماده شیمیایی لاکتوسین است، ‌مصرف زیاد آن سبب رخوت و سستی می‌شود.

- کاهو برخلاف انتظار از جمله سبزیجاتی است که معده را تقویت می‌کند؛ در ضمن ادرارآور بوده و یبوست را نیز از بین می‌برد.

- کاهو دارای آهن فراوان است و به عمل خون‌سازی بدن کمک می‌کند.
-
به بانوان شیرده توصیه می‌شود که کاهو بخورند چون شیر را زیاد می‌کند.

- کاهو برای درمان سیاه‌سرفه، رماتیسم، برونشیت، تشنج، تپش قلب، یرقان، انسداد مجاری طحال و کبد مفید بوده و همچنین تصفیه‌کننده خون است.
-
برای رفع سرفه‌ و درد سینه کاهو را بپزید و بخورید.

- اگر شب‌ها از مشکل بی‌خوابی رنج می‌برید، پیش از خواب کاهو بخورید.

تقویت سلول‌ها با گلابی

خواص‌خوراکی‌ها- هر روز که از فصل بهار سپری می‌شود یکی از میوه‌های نوبرانه به بازار می‌آید.

پس از توت فرنگی و گوجه سبز، حالا نوبت به گلابی‌های نوبرانه رسیده است تا روی چرخ دستفروش‌ها یا ویترین میوه‌فروشی‌ها جا خوش کنند.

هر چند قیمت گلابی هنوز خیلی گران است و تا اشباع شدن بازار از این میوه، همچنان یک نوبرانه به شمار خواهد آمد اما هر وقت که جیبتان اجازه داد از این میوه پر خاصیت غافل نشوید.

تا به حال از تخریب اکسیژنی سلول‌ها چیزی شنیده‌اید؟ سلول‌های بدن تحت تاثیر رادیکال‌های آزاد آسیب می‌بینند پس اگر می‌خواهید سلول‌ها سالم بمانند تا می‌توانید گلابی بخورید.

ویتامین C موجود در گلابی به سلول‌ها کمک می‌کند تا با عفونت مقابله کرده و به جنگ باکتری‌ها و ویروس‌ها بروند. گفتنی است خوردن یک گلابی متوسط حدود ۱۱ درصد نیاز بدن به ویتامین C و ۹ درصد نیاز به مس را تامین می‌کند.

از سوی دیگر گلابی، غنی از فیبر است و این فیبر به کاهش کلسترول کمک می کند. همچنین پزشکان معتقدند که گلابی دشمن سرطان سینه است و احتمال حساسیت‌زایی آن کمتر از هر میوه دیگری است.

یکی دیگر از ویتامین‌های موجود در گلابی نیز ویتامین K است که در رابطه با بیماری‌های خونی کارایی دارد.

درمان کم خونی با تخم مرغ و آب پرتقال

خواص‌خوراکی‌ها- صبحانه چه می‌خورید؟ کره، عسل، خامه، پنیر؟ شاید هم تخم‌مرغ.

 اما این نکته را می‌دانستید که خوردن تخم مرغ به همراه آب پرتقال به عنوان صبحانه در درمان کم خونی موثر است.تخم مرغ منبع غنی از آهن است که به سالم نگه‌داشتن خون کمک می‌کند. اما اغلب زنان به اندازه کافی آهن دریافت نمی‌کنند و تقریبا 40 درصد از زنان 19 تا 34 ساله به فقر آهن دچارند.

متخصصان می‌گویند، هرچند تخم مرغ مقادیر زیادی آهن دارد اما نوع این آهن با آهن موجود در گوشت قرمز متفاوت است و به خوبی در بدن جذب نمی‌شود.

این همانجایی است که آب پرتقال به کمک شما می‌آید. میوه‌های ترش همانند پرتقال سرشار از ویتامینC هستند و این ویتامین به بدن کمک می کند تا 3 برابر بیشتر آهن موجود در تخم مرغ را جذب کند.

در واقع هرچه ویتامین C بیشتری بخورید، میزان جذب آهن هم بالاتر می‌رود. پس از اینکه یک لیوان بزرگ آب پرتقال همراه با تخم مرغ‌های صبحانه نوش‌جان کنید، نهراسید.

رژیم برای سلامت چشم‌ها

خواص‌خوراکی‌ها- از قدیم‌الایام همیشه مادربزرگ‌ها برای تقویت چشم‌ها خوردن هویج را توصیه می‌کردند.

امروزه نیز پزشکان دریافته‌اند که نسخه‌پیچی مادربزرگ‌ها بی‌دلیل نبوده و هویج واقعا سلامت چشم‌ها را تامین می‌کند. البته پزشکان علاوه بر خوردن هویج، مواد غذایی دیگری را برای بهره‌مندی از چشمان سالم توصیه می‌کنند.

به گفته آنها، هر ماده غذایی که حاوی بتا کاروتین، ویتامینC و D ، روی و اسید‌های چرب امگا 3 باشد، یک رژیم غذایی سالم برای چشم است. گفتنی است که فلفل دلمه‌ای و کلم بروکلی منبع غنی ویتامین C هستند و به همین دلیل از چشم‌ها محافظت می‌کنند.

اسفناج و سیب‌زمینی نیز به علت در اختیار داشتن بتاکاروتین و دیگر مواد مغذی به حفظ سلامت چشم‌ها کمک می‌کنند. اگر به سلامت چشم‌های خود می‌اندیشید خوردن بوقلمون را فراموش نکنید.

در بوقلمون مقدار قابل توجهی روی وجود دارد که دوست چشم به شمار می‌آید. همچنین متخصصان، مصرف ماهی سالمون و ساردین  را توصیه می‌کنند.

این ماهی‌ها به علت دارا بودن اسید‌های چرب امگا 3 ، از تشکیل لخته خون در رگ‌های چشم جلوگیری می‌کنند.

نظرات 1 + ارسال نظر
مرجان یکشنبه 7 مهر 1387 ساعت 05:48 ب.ظ http://www.stakd.blogfa.com


مطلب جالب و سودمندی بود..........

مدتهاست که میخوام یک پستی در مورد سیب زمینی بنویسم ُ اما هی امروز و فردا می کنم ...........امیدوارم این انگیزه ای باشه برای کنار گذاشتن تنبلی

من کاملا متوجه منظورت هستم از این که می گی می خوای درباره سیب زمینی بنویسی
اگه کمک خواستی من هستم

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.